Aantal bezoekers bijhouden 3

Aantal bezoekers bijhouden

Het bijhouden van het aantal bezoekers op een website is belangrijk voor het inzicht in een website. Heb je bijvoorbeeld net folders laten uitdelen of een advertentie geplaatst in de krant? Dan is het wellicht interessant om te weten hoeveel mensen dan ook daadwerkelijk naar de website gaan kijken. Vervolgens wil je natuurlijk meer weten over wat de ‘conversieratio’ van deze bezoekers is. 

Met conversieratio bedoelen wij het aantal bezoekers dat overgaat op een handeling. Wij maken websites met verschillende doelen voor verschillende klanten. Voorbeelden van zulke doelen kunnen bijvoorbeeld de conversie van website naar contact opname, het verkopen van een product of het informeren over een dienst zijn. 

Google Analytics is een gratis tool van Google waarmee je het aantal bezoekers op jouw website kan bijhouden. Op deze manier kun je ook het effect van landingspagina’s beter bijhouden.

Landingspagina’s zijn pagina’s die geoptimaliseerd zijn in het bepalen van een van te voren vastgesteld doel. Een landingspagina is vaak een pagina waar mensen op terecht komen (of landen) na een bepaalde zoekterm. Wil je bijvoorbeeld meer bezoekers op jouw website over een bepaalde dienst in een bepaalde regio? Maak hier een landingspagina voor en optimaliseer deze in de vindbaarheid op Google.

Tip: Link een off- of online advertentie naar een specifieke landingspagina voor deze advertentie. Op deze manier kan je het effect van de advertentie beter inzichtelijk maken.

“Maar wat kan ik met deze informatie?”

Een tijdje terug hebben we het al gehad over het belang van een goed updatebeleid voor websites en webshops. Wij doen nog veel meer met onze Servicepakketten. Hier valt onder andere ook het aantal bezoekers op jouw website bij houden onder. 

Op het moment dat er veel bezoekers naar de website komen in een bepaalde periode maar jij niet meer aanvragen voor jouw dienst of product krijgt dan is er iets aan de hand. Het is namelijk super goed dat jouw website meer verkeer genereert. Maar zolang jij hier niet direct iets van merkt kan het zo zijn dat mensen ergens afhaken. Door Google Analytics te koppelen aan jouw Servicepakket kunnen wij beter inzien waar dit gebeurd. 

Vervolgens kunnen we een aantal dingen doen op deze pagina(‘s):

  • Het verbeteren van de content door bijvoorbeeld teksten te laten schrijven door een tekstschrijver.
  • Het toevoegen van video’s die uitleggen wat de dienst of het product voor de klant kunnen betekenen. 
  • Het tonen van een popup gericht op conversie. 

“Wist je dat het aantal converterende bezoekers met 43% kan stijgen bij het tonen van een goed getimede popup?” 

Meer over het gebruik van popups weten? We hebben er een blogbericht over geschreven.

Hoe koppel je Google Analytics aan jouw website? 

Zoals hierboven al genoemd is het aanmaken van Google Analytics gratis. Zorg wel even dat de privacyverklaring wordt geüpdatet indien je hier gebruik van maakt. Het koppelen gaat als volgt: 

Log in bij Analytics of maak een account:

  1. Ga naar google.nl/analytics
  2. Voer een van de volgende acties uit:
    – Als je een account wilt maken, klik je op Kosteloos aan de slag.
    – Als je je wil aanmelden bij uw account, klik je op Inloggen bij Analytics.
  3. Stel in jouw Analytics-account een property in. Een property vertegenwoordigt jouw website en vormt het verzamelpunt voor gegevens van jouw site in Analytics. Dit is dus jouw domeinnaam: Bijvoorbeeld: https://www.jouwdomeinnaamhier.nl
Aantal bezoekers bijhouden 4

4 Ga vervolgens naar de beheerder omgeving via het tandwieltje links onderin de pagina.
– Ga vervolgens naar Trackinginfo
— Ga vervolgens naar Trackingcode.
5 Vanaf dit punt wordt het technisch. Kom je hier zelf niet uit? Twijfel dan niet om contact met ons op te nemen. De trackingcode die je hier ziet dient geplaatst te worden in jouw website.

Gefeliciteerd! De trackingcode is geïnstalleerd en je kan vanaf nu gedetailleerd bijhouden hoeveel bezoekers je hebt per periode. Maar niet alleen dat, je kan ook inzien hoeveel bezoekers je per pagina hebt, wat de bounce-rate is en hoe bezoekers op jouw website terecht komen. Zo kun je dus bijvoorbeeld ook in de gaten houden hoeveel impact het heeft om jouw berichten/website op Facebook te promoten.

Hoe koppel ik analytics aan mijn servicepakket?

Dit gaat via de volgende stappen:

  1. Log in bij Analytics of maak een account:
    • Ga naar google.nl/analytics
    • Voer een van de volgende acties uit:
      – Als je een account wilt maken, klik je op Kosteloos aan de slag.
      – Als je je wil aanmelden bij uw account, klik je op Inloggen bij Analytics.
  2. Stel in jouw Analytics-account een property in. Een property vertegenwoordigt jouw website en vormt het verzamelpunt voor gegevens van jouw site in Analytics. Dit is dus jouw domeinnaam: Bijvoorbeeld: https://www.jouwdomeinnaamhier.nl
  3. Deel jouw account met Pulsief door de volgende handelingen uit te voeren:
    Ga in jouw Google Analytics account naar Beheerder via het tandwieltje links onderin. (zie onderstaand screenshot)
Aantal bezoekers bijhouden 5

6 Ga in het beheerdersoverzicht naar Gebruikersbeheer (zie bovenstaand screenshot) in de kolom: account.
– Klik op de plus knop en vervolgens op gebruikers toevoegen.
— Voeg hier vervolgens info@pulsief.nl toe met de volgende rechten:

  • Bewerken
  • Samenwerken
  • Lezen en analyseren

Aantal bezoekers bijhouden 6

Top, je bent klaar! Wij kunnen vervolgens meer nuttige informatie inzien over jouw site met Google Analytics en jou hierover iedere maand updaten binnen jouw Pulsief Servicepakket!

Of je nou op zoek bent naar het aantal bezoekers van jouw website bijhouden of juist wil weten hoe je deze bezoekers kan laten converteren, het begint allemaal met inzicht. Wil je nou ook inzicht of wil je dat wij de conversieratio voor jouw website verhogen? Neem dan contact met ons op! 

Op de hoogte blijven van wat wij doen?

Bij het invullen van onderstaande velden ga je akkoord met het ontvangen van emails & onze Privacy Verklaring.

Aantal bezoekers bijhouden 8

Kunnen we ergens bij helpen?

Wij horen graag van je!