De psychologie achter een moderne website

Misschien ben je nog steeds niet overtuigd van de meerwaarde die een website voor je kan hebben. Recentelijk heeft Pulsief een onderzoek uitgevoerd waaruit blijkt dat een goede website onderbewust een grote rol speelt bij het maken van de uiteindelijke bedrijfskeuze bij zowel consumenten als B2B. Daarom zullen we in dit blog wat dieper ingaan op de psychologie achter moderne websites. 


De psychologie achter een moderne website 3

Verouderde websites

Wij horen nog vaak dat mensen twijfels hebben bij de keuze voor een nieuwe website. ‘Ik hecht er weinig waarde aan’ of ‘Ik krijg geen klanten via mijn website’. Vaak hebben deze mensen geen inzicht in wat hun website presteert en wat ze mislopen of is de website gedateerd en/of verouderd. Op het moment dat een website niet aan de moderne standaard voldoet zullen bezoekers hier zelf verschillende conclusies uit trekken: ‘het interesseert ze niet’, ‘misschien hebben ze geen geld om het op te pakken’ of ‘ze zijn niet happig om op deze manier mee te gaan met de tijd’. Hierdoor loop je niet alleen veel bezoekers en potentiële omzet mis, maar zorg je er ook voor dat bezoekers die wel op de site komen zeer waarschijnlijk afhaken. Op het moment dat je een moderne website hebt die mee kan met de huidige tijd, wekt dat veel meer vertrouwen bij potentiële klanten.  

Waarde van een moderne website

Wat we zien is dat mensen met een verouderde website weinig waarde hechten aan hun eigen online aanpak, maar dit wel mee laten wegen in de keuzes die ze maken bij andere ondernemingen. Ook hier zien we weer dat dit zowel voor consumenten als bedrijven geldt. Zo zijn we vaak online diensten of producten aan het vergelijken. Vaak bepaalt een goede website zelfs of je wel of niet contact op gaat nemen met een partij. Dit laat zien dat we vaak meer waarde hechten aan de website van een ander dan die van onszelf en dat is zonde aangezien er veel te halen valt uit een goedlopende website.

Zo gaf 80% van de benaderde mensen aan dat zij hun eigen website als niet belangrijk waarderen. De vervolgvraag was: Vind je het belangrijk dat de website van degene waar jij iets besteld of een dienst inkoopt modern en up-to-date is werd door 90% beantwoord met een kort & duidelijk: ja. Hieruit zien we dus het duidelijke verband tussen de zienswijze waarop naar een eigen website wordt gekeken en hoe men kijkt wanneer het over een andere dienst gaat. De laatste vraag was: waarom wel/waarom niet. De 90% die ja antwoorde gaf aan dat het verkregen vertrouwen hierin de grootste rol speelt.

De psychologie achter een moderne website 4

Psychologie achter een moderne website

Door middel van dit onderzoek, tal van andere onderzoeken en jarenlange ervaring weten we in onze branche inmiddels dat psychologie een belangrijk onderdeel is binnen webdesign. Waar houdt je rekening mee? Hoe levert een design vertrouwen op? Hoe zorgen we ervoor dat een bezoeker overgaat tot een aankoop of contactmoment?

Door te kiezen voor een moderne website kunnen we deze kennis ook toepassen op jouw nieuwe website.

Wil jij ook een moderne website?

Een goede website of webshop kan jouw bedrijf vele voordelen bieden, hier kunnen we jou mee helpen! We zorgen ervoor dat de site volledig voldoet aan de wensen van jou en je doelgroep. We weten wat wel en niet werkt en kunnen je daarbij adviseren. Ook kunnen we door middel van het servicepakket ervoor zorgen dat je inzage hebt in wat je website maandelijks presteert, zo kun je precies zijn waar nog verbetering mogelijk is. Heb je een verouderde website? Geen probleem, wij zorgen ervoor dat je weer volledig up-to-date gemaakt wordt! Geïnteresseerd? Neem dan contact met ons op!

Meer informatie?

Wil je meer weten over onze websites? Of ben je benieuwd naar de prijzen? Neem dan eens een kijkje op de pagina: Website laten maken.