Duplicate content, wat houdt het in en waarom wil je het voorkomen?

We willen allemaal zo goed mogelijk scoren op Google. Hoe hoger we in de zoekresultaten komen, hoe hoger de kans op bezoekers of klanten. Er zijn ook bepaalde zaken die voor een negatief effect op je Google Ranking kunnen zorgen, duplicate content is één van deze zaken. In deze blog zullen we uitleggen wat duplicate content is en hoe je het kan voorkomen.


Duplicate content, waarom wil je het voorkomen? 3

Wat is duplicate content?

Duplicate content betekent dat Google op meerdere pagina’s dezelfde content kan vinden. Dit kan zowel intern zijn, bijvoorbeeld meerdere webpagina’s voorzien zijn van dezelfde tekst. Dit kan bijvoorbeeld zijn doordat je dezelfde pagina gebruikt om verschillende afzetgebieden te bereiken. Ook kan er sprake zijn van externe duplicate content. Dit is het geval als je teksten overeenkomen met dat van een andere website. Hier hoeft niet altijd sprake te zijn van plagiaat, het kan ook voorkomen dat er een algemene omschrijving is van een evenement of reclamecampagne die overal hetzelfde is.

Wat zijn de gevolgen van duplicate content?

Google wil ervoor zorgen dat alle gebruikers een zo goed mogelijke ervaring hebben tijdens het gebruik van hun zoekmachine. Daar zorgen ze voor door zo relevant mogelijke informatie met je te delen aan de hand van jouw zoekopdracht. Op het moment dat Google twee zoekresultaten vindt die voor een groot deel overeenkomen, zullen ze uiteindelijk maar één van deze twee tonen. Dit doen ze omdat het niet interessant is om twee keer dezelfde informatie te lezen. Wat ook kan gebeuren is dat je gebruikt maakt van verschillende URL’s die voor een groot deel overeenkomen. Dit kan bijvoorbeeld als je pagina zowel te vinden is met of zonder ‘www’ of bijvoorbeeld via http en https. In dit geval kan het zijn dat Google de verkeerde pagina voorschotelt aan de webgebruiker of dit labelt als duplicate content.

Duplicate content, waarom wil je het voorkomen? 4

Hoe kan ik duplicate content voorkomen?

Als je duplicate content wil voorkomen, probeer dan geen hele stukken tekst over te nemen van een andere pagina op je website. Probeer je bijvoorbeeld meerdere gebieden te targeten, probeer dan in een andere manier de tekst op de pagina te formuleren. Hou er ook rekening mee dat je url’s niet te veel overeenkomen met elkaar. En pas daarnaast altijd op met het kopiëren van teksten op andere websites. Het is aan te raden om je tekst altijd even te checken op plagiaat voordat je hem plaatst, er zijn meerdere websites die je hiermee kunnen helpen. Scoort je tekst slecht? Dan is het aan te raden om deze verder aan te passen.

Wat is het voordeel van duplicate content?

Duplicate content werkt natuurlijk 2 kanten op. Op het moment dat jij een stuk tekst hebt geschreven waarbij Google denkt dat het van toepassing is op veel zoekopdrachten dan willen wij je feliciteren. Je hebt zojuist de beste lange termijn manier gevonden om meer bezoekers naar je website te laten komen. Vanaf dit moment beschermt Google jouw harde werken door middel van de duplicate content checker. Deze algoritmes zorgen er vanaf dit moment voor dat mensen niet zomaar jouw tekst (waar jij jouw ziel en zaligheid in hebt gestopt) kunnen kopiëren voor eigen gewin.

Meer informatie?

Meer weten over goede teksten en lange termijn investeringen in jouw website? Neem dan contact met ons op.


€200,- 

KORTING

LANCERING WEBSITE 3

Alle Pulsief websites slechts €499,-

SPECIALE AANBIEDING


Actie geldig t/m 15 oktober 2021!