Een website up-to-date houden 3

Een website up-to-date houden

Wij krijgen vaak de vraag: “Waarom heeft mijn website updates nodig? Als ik niks verander is er toch niets aan de hand?”. Dat is een logische vraag eigenlijk. Zo logisch dat we hier een vrij uitgebreid bericht aan willen wijden. Om een website te updaten moet je een aantal dingen weten. Moderne websites zijn vaak afhankelijk van een CMS (content management systeem). Dit is een systeem waarmee je onder andere informatie op de website kan wijzigen zonder dat je in de broncode hoeft te duiken. Wij gebruiken hiervoor ten alle tijden WordPress in combinatie met het Pulsief systeem zodat het voor jou zo makkelijk mogelijk is om de website aan te passen. Voor webshops combineren wij dit met WooCommerce. Het E-Commerce platform van WordPress. En om de vindbaarheid op Google te verbeteren gebruiken wij Rank Math, een module die veel handelingen automatiseert en ervoor zorgt dat een website beter kan scoren op Google. Hierboven hebben we al 4 systemen genoemd die up-to-date gehouden moeten worden. Namelijk:

  • WordPress;
  • WooCommerce;
  • RankMath;
  • Het Pulsief systeem.

Op het moment dat wij een website lanceren en dus volledig live plaatsen, zorgen wij altijd dat de website helemaal up-to-date is. Het Pulsief systeem wordt doorontwikkeld en dit betekent dat deze wordt geüpdatet en dit geldt ook voor de andere modules en systemen. Deze worden continu vernieuwd. Bijvoorbeeld om stukjes code te verbeteren waardoor de website minder makkelijk gehackt kan worden. Met enkel een hostingpakket ben je zelf aangewezen op het up-to-date houden van jouw website.

Slecht updatebeleid maakt jouw website tot een goudmijn voor hackers en kwaadwillenden

In 2019 draait wereldwijd 34% van alle websites en 60% van alle websites gebaseerd op een CMS, op WordPress. Je zou je dus kunnen inbeelden dat dit voor hackers een ware goudmijn is. Deze hackers ontwikkelen al langere tijd volledig geautomatiseerde stukjes code (scripts) die een website kunnen infecteren. Hierom is het argument dat wij vaak horen: “Wij zijn een lokaal bedrijf dus wie doet ons nou wat aan” helaas niet van toepassing. Bij een infectie hoeft er nog niet altijd direct iets aan de hand te zijn. Zo kan het bijvoorbeeld zijn dat de infectie zo gebouwd is dat deze pas na een sluimertijd van een half jaar actief wordt. Zodra deze actief wordt kan er van alles gebeuren, zoals bijvoorbeeld:

  • Het doorsturen van (privacy gevoelige) gegevens;
  • Het doorsturen naar een website waaraan jouw bedrijf niet gelinkt wil zijn (iedereen weet wat we hiermee bedoelen toch?);
  • De website of webshop kan volledig offline gehaald worden.

Al deze situaties kunnen leiden tot een directe val in omzet. Bij een webshop is dit makkelijker voor te stellen dan bij een website, maar bedenk wel dat een website vaak het eerste visitekaartje is. Dit zijn vervelende situaties die we liever voorkomen als het even kan, mee eens?

Maar dit hoeft niet altijd door kwaadwillenden te komen

Een goed updatebeleid zorgt er niet alleen voor dat jouw website moeilijker te hacken wordt. Maar zorgt er ook voor dat de website niet ‘op zwart’ gaat door achterstallig onderhoud. Dit kan in extreme gevallen leiden tot een volledig verlies van jouw website.

Bedenk je eens wat de kosten of het verlies in omzet voor je zijn als dit gebeurt. Wat heeft jouw website gekost? Hoeveel tijd heb jij in jouw website gestoken? Wat kost het verlies van omzet?

Als je zelf verantwoordelijk bent voor het updaten voor jouw website, doe dit dan in ieder geval maandelijks. Heb je hier geen tijd of kennis voor, wil je hier niet aan te hoeven denken of ben je gewoon liever met jouw klanten bezig? Overweeg dan toch eens te gaan voor een servicepakket in plaats van alleen een hostingpakket.

Wees dit een stap voor

“Maar is dit allemaal dan juist niet een argument tegen WordPress?” Wij weten dat dit juist niet het geval is. Omdat er een continue strijd is tussen mensen die goed en kwaad willen doen op het internet, zijn ontwikkelaars uitermate goed op de hoogte van de beveiliging. En daarom staat of valt jouw online zichtbaarheid met het updaten van de website. Wij bieden al onze klanten een dagelijks updatebeleid aan met al onze Servicepakketten.

Buiten dagelijkse updates bieden we je bijvoorbeeld ook:

  • Dagelijkse backups (terug tot wel 90 dagen!);
  • Hosting (Pro pakket);
  • Uptime monitor (wij krijgen een melding wanneer de site uit de lucht is zodat we direct kunnen ingrijpen);
  • Maandelijkse service samenvatting. Zo maken wij wat wij voor jou doen volledig transparant. Ook kun je zo inzien wat wij allemaal voor je gedaan hebben.

Wist je trouwens dat: de uptime (het percentage dat een website niet ‘uit de lucht’ is) van websites & webshops die bij ons gehost worden met een servicepakket op het moment van schrijven van dit artikel: 99,99% is?

De reden dat onze uptime zo hoog is heeft te maken met het tijdig updaten van de websites en webshops. Een website updaten met enkel een hostingpakket dien je dus ook zo regelmatig mogelijk bij te houden.

Met ons meer uitgebreide (en voordeliger vinden we zelf) pakket van slechts €6,- extra per maand bieden we je bijvoorbeeld ook:

  • Link monitor;
  • SEO zoekwoorden informatie;
  • Analytische gegevens over de bezoekersaantallen;
  • Analytische gegevens over de bezoekersgedrag;

Voor een totaal overzicht van onze Servicepakketten, de verschillen tussen de pakketten en wat onze klanten hierover zeggen kun je hier verder lezen.

Op de hoogte blijven van wat wij doen?

Bij het invullen van onderstaande velden ga je akkoord met het ontvangen van emails & onze Privacy Verklaring.

Een website up-to-date houden 5

Kunnen we ergens bij helpen?

Wij horen graag van je!