Koppeling met jouw webshop? Dat kan!

Ben jij ook zo klaar met het handmatig aanpassen van de prijzen van de honderden of zelfs duizenden producten in jouw webshop? Lees hieronder dan snel verder!

Koppeling met een webshop 3

Koppeling met webshop

Wil jij starten met een webshop en biedt de partij waar jij jouw producten inkoopt een CSV product bestand? Dan hebben wij goed nieuws voor je! De tijd van het handmatig aanpassen van producten is op deze manier namelijk voorbij.

We hebben hieronder 2 voorbeelden geplaatst van scenario's die wij van dichtbij hebben ervaren. Deze 2 voorbeelden tonen de directe voordelen van zo'n koppeling. Biedt jouw huidige leverancier dus niet zo'n productbestand? Dan raden wij aan om opzoek te gaan naar een partij die deze informatie wel kan bieden.

Een voorbeeld van het handmatig bijhouden van de webshop:

Je hebt een webshop met 5000 producten. De partij waar jij deze producten inkoopt verhoogd de prijs met 5% en verwijderd een aantal producten. De volgende dag verkoop jij 35 van deze producten. Jij verliest hiermee dus 5% van jouw marge omdat de prijzen van jouw producten niet up-to-date waren. Verder moet je ook een aantal klanten teleurstellen dat het product niet langer geleverd kan worden én de reeds betaalde bedragen terugstorten.

Een voorbeeld van het automatisch synchroniseren van de webshop:

Je hebt dezelfde webshop met 5000 producten. In dit voorbeeld wordt jouw webshop iedere nacht gesynchroniseerd (bijgewerkt) met de wijzigingen die de partij waar jij jouw producten inkoopt doorvoert. That's it.

Bespaar jezelf als ondernemer veel tijd en teleurgestelde klanten.

Het vullen van een webshop duurt gemiddeld al snel weken. Dus het scheelt je ten eerste al ontzettend veel handmatige handelingen maar hier blijft het niet bij. Het zorgt er namelijk ook voor dat je jouw klanten niet teleurstelt. De klant heeft namelijk net een aankoop gedaan en dit zorgt bij veel mensen voor een kleine geluksprikkel. Dit houdt dus in dat mensen in de toekomst bij jou blijven bestellen als de afhandeling en de ervaring prettig is. Mensen moeten mailen dat het product toch niet meer beschikbaar is zorgt dan ook voor een zeer negatieve prikkel. Vaak zorgt dit er overigens voor dat mensen nooit meer bij je terugkomen en zelfs jouw webshop bij anderen afraden. Voorkom dit dus zoveel mogelijk. Automatisering is hierin absoluut de sleutel. Als jouw leverancier geen koppeling aanbiedt is het dus wellicht wijs om op zoek te gaan naar een partij die dit wel biedt, ook al lever je hierbij zelf een klein marge in. Het is het namelijk meer dan waard!

“Maar wat kost zo’n koppeling mij?”

Denk vooral eerst eens aan de besparing in het dagelijks bijhouden van de webshop, de administratieve handelingen en de kosten van het verlies van terugkerende klanten. Dit scheelt je op dagelijkse basis al snel uren of een medewerker die dit dient te verzorgen.

Oké en dan nu concreet. De kosten voor het maken van een koppeling kunnen uiteenlopen van €2000,- tot €25.000,- en zelfs meer. Het maken van deze koppelingen is namelijk altijd maatwerk. Deze import bestanden, die vaak via een standaard link aangeboden worden, zijn te gebruiken om jouw webshop automatisch te vullen. Echter is ieder aangeleverd bestand anders en vraagt dus om zijn manier om te koppelen.

Deze synchronisatie kan bijvoorbeeld iedere nacht om 02:00 uur gebeuren. Waardoor de volgende ochtend jouw webshop en de prijzen weer helemaal actueel zijn. Sterker nog, dit kan meerdere keren per dag waardoor je de kans op verlies van omzet nog verder verkleint. Wil je verder bijvoorbeeld:

  • Enkel de producten inladen? Of wil je ook dat oude producten die niet langer leverbaar zijn op nabestelling beschikbaar zijn? Of wil je zelfs dat de producten automatisch verwijderd worden uit de webshop?
  • Enkel simpele producten inladen? Bijvoorbeeld een onesize armband? Of gaat het om kleding die in 4 verschillende maten en 16 verschillende kleuren beschikbaar dient te zijn? 

In het laatste geval houden we namelijk ook rekening met dat het niet 64 verschillende producten worden. Maar 1 product in 64 verschillende variaties. Hoe komen we op 64?

  • Het gaat om 1 basisproduct (een kledingstuk). 
  • Het basisproduct is in 4 verschillende maten beschikbaar. 
  • Deze variaties zijn vervolgens weer ieder in 16 verschillende kleuren beschikbaar.

Hierdoor wordt de rekensom dus: 1 x 4 x 16 = 64.

Als je hier vervolgens nog een optie voor 2 verschillende soorten materiaal aan toe voegt gaat het dus al om:

1 x 4 x 16 x 2 = 128 verschillende producten. Dit gaan wij voorkomen door ervoor te zorgen dat dit allemaal goed gekoppeld wordt. Zodat jouw bezoekers gewoon lekker kunnen shoppen in plaats van dat zij iedere keer naar een verschillend product hoeven te gaan. 

Benieuwd naar de mogelijkheden voor jouw webshop? Neem contact met ons op!

Koppeling met een webshop 5

Kunnen we je ergens bij helpen?